kladdkakan i mitt liv

Igår inträffade något stort i mitt liv. jag hittade det perfekta kladdkakereceptet. det känns helt magiskt! efter så många år av letande, så har jag äntligen hittat det! jag är så lycklig! Vissa letar efter meningen med livet, men jag har bara letat efter denna underbara kaka. Nu har jag uppnått mitt nirvana. Och ja, den är precis lika onyttig som jag föreställt mig <3

 

Och det är klart jag vill dela med mig av receptet!
Världens bästa kladdkaka
Ingredienser till kakan:
150 gram smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
Ingredienser till glasyren:
2,5 dl grädde
1/2 msk honung
1 1/2 msk strösocker
100 g mörk choklad
2 tsk flytande smör
Gör såhär:
Förbered glassyren först för den måste stå i kylen och stelna ett tag innan man kan lägga på den på kakan. Koka upp ungefär hälften av grädden tillsammans med honungen och sockret. Vispa resten av grädden. Bryt ned chokladen i mindre bitar i en bunke ihop med smöret och mixa lätt med stavmixer. Häll på den uppkokade gräddblandningen och sist den vispade grädden och mixa til en slät kräm. Ställ in i kylskåpet och börja med kakan. Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa socker och ägg fluffigt värre med elvisp. Släng sedan elvispen åt helvete (om man vispar ihop resten av ingredienserna med elvisp så går kakans kladdighet åt helvete nämligen /experten). Rör försiktigt ned resten av ingredienserna till kakan med så få tag som möjligt. Häll upp smeten i en smord och ströbröad form med löstagbar kant. Nej, låt bli att äta upp all smet själv. In med kakan i längst ned i ugnen i 20-30 minuter beroende på vad du har för ugn och hur kladdig du vill ha kakan. Sitt i skräddarställning och tokglo framför ugnen tills den är färdig (obs, detta är en viktig process för att kladdkakan skall bli extra god). När kakan är klar låter du den svalna lite och lägger sedan på glasyren. Ställ sedan in kakan i kylen ett tag så den blir riktigt kall. Nu är den klar. Det är totalt omöjligt och omänskligt att kunna behärska sig.
Nästa gång jag bakar denna gudomlighet så ska jag testa med chilihoklad. mums!
Igår inträffade något stort i mitt liv. jag hittade det perfekta kladdkakereceptet. det känns helt magiskt! efter så många år av letande, så har jag äntligen hittat det! jag är så lycklig! Vissa letar efter meningen med livet, men jag har bara letat efter denna underbara kaka. Nu har jag uppnått mitt nirvana. Och ja, den är precis lika onyttig som jag föreställt mig <3
Och det är klart jag vill dela med mig av receptet!


Världens bästa kladdkaka

Ingredienser till kakan:
150 gram smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Ingredienser till glasyren:
2,5 dl grädde
1/2 msk honung
1 1/2 msk strösocker
100 g mörk choklad
2 tsk flytande smör

Gör såhär:
Förbered glassyren först för den måste stå i kylen och stelna ett tag innan man kan lägga på den på kakan. Koka upp ungefär hälften av grädden tillsammans med honungen och sockret. Vispa resten av grädden. Bryt ned chokladen i mindre bitar i en bunke ihop med smöret och mixa lätt med stavmixer. Häll på den uppkokade gräddblandningen och sist den vispade grädden och mixa til en slät kräm. Ställ in i kylskåpet och börja med kakan. Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa socker och ägg fluffigt värre med elvisp. Släng sedan elvispen åt helvete (om man vispar ihop resten av ingredienserna med elvisp så går kakans kladdighet åt helvete nämligen /experten). Rör försiktigt ned resten av ingredienserna till kakan med så få tag som möjligt. Häll upp smeten i en smord och ströbröad form med löstagbar kant. Nej, låt bli att äta upp all smet själv. In med kakan i längst ned i ugnen i 20-30 minuter beroende på vad du har för ugn och hur kladdig du vill ha kakan. Sitt i skräddarställning och tokglo framför ugnen tills den är färdig (obs, detta är en viktig process för att kladdkakan skall bli extra god). När kakan är klar låter du den svalna lite och lägger sedan på glasyren. Ställ sedan in kakan i kylen ett tag så den blir riktigt kall. Nu är den klar. Det är totalt omöjligt och omänskligt att kunna behärska sig.


Nästa gång jag bakar denna gudomlighet så ska jag testa med chilihoklad. mums!
Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Monkan

Fy fan va god den låter!! :O måste prova någon dag! ;)

2011-11-19 @ 20:16:19
Postat av: Jossan

du är så söt sannapanna :)

2011-11-21 @ 11:13:22
URL: http://rosaplanka.webblogg.se/
Postat av: Jossan

naw, han heter skrålle ju. lägg på hjärnan ;)

2011-11-28 @ 23:05:02
URL: http://rosaplanka.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0